fbpx
Over het CTF

Over het CTF

Je staat nietsvermoedend in een café en BAM, uit het niets begint er een voorstelling. Een zanger klimt op de bar en begint te rappen, hiphoppers springen op je tafeltje, de barman zet een aria in en naast je begint een acteur hartverscheurend te huilen. Voor velen is het Café Theater Festival (CTF) een eerste kennismaking met theater, zo dicht op de huid dat het niemand onberoerd laat.

Het Café Theater Festival

Het CTF kent een lange geschiedenis in Utrecht, waar het sinds 2004 jaarlijks wordt georganiseerd – in 2023 vieren we ons twintigste jubileum. Inmiddels is het CTF uitgegroeid tot een landelijk festival: sinds 2018 organiseren wij het ook met veel succes in Tilburg en Zwolle. Een weekend lang vormen deze drie steden het decor van korte voorstellingen in cafés en andere ontmoetingsplekken, gemaakt door aanstormende gezelschappen van jonge makers. Zij hebben een ontwikkeltraject gevolgd in de Café Theater Fabriek om tot de ultieme cafévoorstelling te komen. Het brede programma biedt een afspiegeling van actuele, grootstedelijke onderwerpen in uiteenlopende genres als dans, opera, circus, muziektheater, mime, teksttoneel, objecttheater, storytelling, urban arts of performance. Het CTF bereikt jaarlijks zo’n 30.000 bezoekers. Naast trouwe festivalbezoekers is er veel nieuw publiek (56% van het totaal, zo blijkt uit publieksonderzoek), doordat de kroegen voor een deel gevuld zijn met nietsvermoedende bezoekers die met hun neus in de boter vallen.

Onze visie

Het Café Theater Festival gelooft in de verbindende kracht van theater. Theater kan begrip kweken in een wereld die individualiseert en stigmatiseert. Theater kan een dialoog op gang brengen tussen groepen die elkaar normaal niet snel ontmoeten. Maar dan moeten die groepen het theater wel weten te vinden. Uit statistieken van het CBS blijkt dat theaterbezoek sinds 2011 gedaald is met 28%. De verhalen die in de zalen verteld worden, weten een deel van de samenleving niet te bereiken. Daar moet verandering in komen.

Om haar maatschappelijke relevantie te verbreden, moet theater midden in de samenleving gaan staan. Daarom experimenteert het CTF met nieuwe presentatievormen in de publieke ruimte. We plaatsen theater in ontmoetingsplekken midden in de stad, waar we een nieuw publiek bereiken van uiteenlopende leeftijden en achtergronden. We zijn de ultieme bruggenbouwer tussen de makers van morgen en een breed publiek. We laten zien dat iedereen van theater kan houden, als je het van dichtbij ervaart.

Om nieuw publiek met theater te verleiden, hebben we makers nodig die het publiek centraal stellen in hun werk. Daarom zet het CTF daarom vol in op het ontwikkelen van wat wij bestempelen als interventiemakers. Zij plegen via korte voorstellingen interventies in openbare ontmoetingsruimtes, om te overrompelen, ontroeren, vervreemden, verbazen en vooral: te verbinden.

De kracht van interventietheater

Interventietheater ontregelt publieke ontmoetingsruimtes door deze te transformeren tot theatrale realiteit. Alle aanwezigen worden in één klap onderdeel van een nieuwe werkelijkheid. Er is geen sprake van een vierde wand of een publieksopstelling: het hele café wordt het speelvlak. In een theaterzaal kan het publiek vertrouwen op oeroude codes, maar in het café bestaan die codes niet: aanwezige theaterkenners én -leken vinden ter plekke met elkaar uit hoe ze reageren op wat er gebeurt. Staken ze hun gesprekken? Stellen ze zich open voor de verbeelding? Het publiek is, alleen al door hun aanwezigheid, medespeler in de voorstelling. Interventietheater speelt zich nadrukkelijk af in het hier en nu: deze interventie kan alleen op dit moment, op deze manier, met deze mensen plaatsvinden. Interventiemakers spelen nooit voor een publiek, maar altijd mét hen. De kroegbaas en de theaterschrijver, de verstokte barhanger en de millennial, de trotse ouder en de nieuwe Nederlander: allemaal staan ze schouder aan schouder naar dezelfde voorstelling te kijken. Zo brengt interventietheater groepen in contact die elkaar normaal niet of nauwelijks ontmoeten.

BELEIDSPLANNEN EN VERSLAGEN