Ambities en beleid

Ambities en beleid

Theater gaat over elkaar ontmoeten.

We noemen onszelf geen publieksfestival of makersfestival; we zijn een festival dat nadrukkelijk de ontmoeting tussen beide partijen centraal zet. We slingeren speciaal gemaakte locatievoorstellingen het publieke domein in, zodat het voor iedereen toegankelijk is. We kiezen voor nieuwe, vaak net afgestudeerde theater- en dansmakers met grote ambities, die zich actief willen verhouden tot hun publiek. De cafés zijn volgepakt: doorgewinterde theater- en festivalbezoekers staan naast cafégangers die verwonderd kijken wat er gebeurt. De wetten van het theater en van het café worden even vermengd tot de wondere wereld van het cafétheater: een speeltuin waarin niets is wat het lijkt en grenzen niet bestaan. We doen geen ingrepen in de ruimte; deze transformeren enkel via krachtig makerschap dat de fantasie prikkelt. Vanuit deze omstandigheden kunnen makers zichzelf en hun signatuur opnieuw uitvinden; zij ontwikkelen een eigen taal die ontstaat vanuit de locatie en vaak genre-overstijgend is. Dans, opera, circus, muziektheater, mime, teksttoneel, poëzie, objecttheater, storytelling, spoken word, urban arts en performance ontmoeten elkaar als eigentijdse en ondefinieerbare cross-overs. Het CTF draagt daarmee bij aan het oprekken van bestaande genres. Het is avontuurlijk, in your face en dicht op de huid. Bezoekers worden in één klap, gewild of ongewild, onderdeel van een voorstelling. Dit zorgt voor een onontkoombare theaterervaring, gecreëerd door makers die de taal van de publieke ruimte begrijpen en hun bezoekers bewust bespelen. Zo ontstaan intense, verbeeldingsrijke ontmoetingen op de paar vierkante meters van het café, met een impact die tot ver daarbuiten reikt.

Geschiedenis

In 1987 beleefde het Café Theater Festival zijn primeur in twaalf kroegen in Utrecht. Ondanks groot succes stierf het festival vijf jaar later een stille dood. Dit tot grote spijt van Fred Besselse, die het festival in zijn eigen café De Potdeksel van dichtbij had meegemaakt. In 2004 besloot hij het festival nieuw leven in te blazen. Sindsdien hebben vele jonge, ambitieuze cultuurliefhebbers zich ontfermd over de organisatie van het festival. Met jaarlijks een nieuwe aanwas van jonge medewerkers ontstaan er steeds nieuwe ideeën en inzichten. Hierdoor zijn het festival en de organisatie voortdurend in ontwikkeling.

Beleidsplannen en verslagen 

Aanvraag FPK Café Theater Festival 2019-2020  (toegekend)
Visitatierapport Gemeente Utrecht CTF 2018